Suplementy probiotyczne a Twoja dieta

narineCo to jest żywność probiotyczna? Probiotyki to żywe organizmy, które są promowane przez wiele twierdzeń, że oferują korzyści zdrowotne dla przewodu pokarmowego poprzez przywracanie lub wzmacnianie normalnej flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym. Uważa się, że probiotyki są ogólnie bezpieczne do spożycia, chociaż możliwe są przypadki interakcji bakteria-gospodarz, które mogą prowadzić do biegunki lub reakcji alergicznych u niewielkiej liczby osób. Probiotyki zwykle nie powodują objawów, a często leczenie jest gorsze niż choroba. Probiotyki nie powinny zastępować leków.

Probiotyki występują w wielu formach, w tym w postaci proszków, tabletek, płynów i roztworów do hodowli. Wiele z tych preparatów jest skutecznych w przypadku niektórych chorób i jest stosowanych w leczeniu nieswoistych zapaleń jelit (IBD), ale mają one wiele wad. Na przykład większość preparatów probiotycznych oddziałuje na jelita w sposób ogólnoustrojowy, co oznacza, że ​​efekty można zobaczyć spoza organizmu. Mogą wykazywać tylko poprawę w jelitach i mogą być nieskuteczne w zwalczaniu infekcji, zwłaszcza jeśli układ odpornościowy jest osłabiony. Ponadto większość produktów zawierających probiotyki działa jako supresory układu odpornościowego, hamując aktywność pożytecznych bakterii w przewodzie pokarmowym.

Ponadto produkty probiotyczne zwykle mają minimalny wpływ na infekcje żołądkowo-jelitowe, a większość z nich może faktycznie zaostrzyć objawy. Ponieważ w przewodzie pokarmowym większość bakterii wywołujących infekcje dostaje się do organizmu, ważne jest, aby zrównoważyć ilość dobrych i złych bakterii w przewodzie pokarmowym. Ponieważ celem suplementów probiotycznych jest przywrócenie prawidłowej flory w przewodzie pokarmowym, jest mało prawdopodobne, aby suplementacja miała znaczący wpływ na rozwój infekcji. Z drugiej strony, jeśli osoba przyjmująca suplement już przeżywa infekcję, suplementacja może pogorszyć sytuację.

Najlepszym sposobem ustalenia, czy probiotyki zapewniają jakiekolwiek korzyści zdrowotne, jest ocena objawów, których doświadczasz. Na przykład, jeśli doświadczasz refluksu kwasu, prawdopodobnie nie musisz przyjmować probiotyków, aby leczyć swój stan. Jeśli jednak odczuwasz biegunkę, wzdęcia brzucha, zaparcia lub częste gazy, możesz rozważyć dodanie niektórych składników do swojej diety. Ponadto badania wskazują, że kobiety z wyższym poziomem nietolerancji laktozy (przejadanie się) mają tendencję do częstszych infekcji drożdżakowych, które można również zaostrzyć stosując probiotyki.

Bakterie probiotyczne nie zawierają laktozy, czyli cukru znajdującego się w mleku. Aby uzyskać korzyści zdrowotne z jogurtu probiotycznego, musisz zastąpić laktozę alternatywą bez laktozy, taką jak kefir. Chociaż oba mają podobny skład, kefir ma wyższy procent laktozy i ma najwyższą wartość biologiczną (zarówno odżywczą, jak i energetyczną). Dzięki temu jest łatwiejszy do strawienia i bardziej kojący dla żołądka. Jeśli jednak masz problem z nietolerancją laktozy i zauważysz, że objawy, których doświadczasz, są nasilane przez kefir, można bezpiecznie założyć, że nie masz nietolerancji laktozy i zamiast tego powinieneś spożywać tylko odsyłacz.

W zdrowej diecie często występuje również inna bakteria probiotyczna, Lactobacillus Acidophilus. Jednak gdy te dwie bakterie wchodzą w interakcję, wyniki są prawie identyczne jak w przypadku użycia jogurtu probiotycznego. Oznacza to, że chociaż możesz tolerować lactobacillus acidophilus w zdrowej diecie, możesz również skorzystać z suplementu innego rodzaju bakterii, aby uzyskać optymalne wyniki. Ponieważ Acidophilus jest tym samym, co zdrowe bakterie Lactobacillus, wprowadzenie go do diety przyniesie podobne rezultaty (takie jak zdrowszy układ trawienny).

Istnieje kilka chorób i stanów, które mogą prowadzić do upośledzenia układu odpornościowego, w tym trądzik, zespół jelita drażliwego, choroba Leśniowskiego-Crohna, astma i zaburzenia autoimmunologiczne, takie jak reumatoidalne zapalenie stawów, a nawet niektóre formy raka. Te stany mogą osłabiać mechanizmy obronne organizmu, czyniąc cię bardziej podatnym na choroby i infekcje. Suplementacja probiotyczna może pomóc w wyzdrowieniu z tych dolegliwości i zapobieganiu wszelkim przyszłym. Probiotyki odgrywają również ważną rolę w poprawie trawienia organizmu. Robią to, wytwarzając enzymy trawienne, które pomagają w procesie rozkładania pokarmu na mniejsze cząsteczki, które następnie przemieszczają się po całym ciele. Gdy te probiotyki gromadzą się w jelitach, stymulują układ trawienny i ułatwiają rozkładanie żywności i eliminację odpadów.